onsdag 13 juli 2016

det hänger en ängel ensam i skogen - perfekt semesterläsning

Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Björk är en riktigt spännande deckare som utspelar sig i Norge. Holger Munch är en polis i sina bästa år som efter en misslyckad utredning förflyttats från sin ledarroll i mordgruppen i Oslo till en undanskymd håla. Hans team är upplöst och Mia Krüger, han unga briljanta kollega, har helt lämnat världen och bosatt sig på en ensligt belägen ö fast besluten om att supa och missbruka sig till döds.

Så dyker då det första mordet upp, en liten sexårig flicka hittas upphängd i ett träd. Hon är klädd i finkläder och har en skolväska runt axeln fylld med skolböcker, runt halsen hänger en lapp där det står "jag reser ensam". Holger söker upp Mia för att försöka övertala henne att ta sig en titt på fallet och snabbt är både hon och vi som läser helt indragna i ett fall som kräver mycket av polisgruppen. Dessutom involveras Holgers mor, dotter och barnbarn i utredningen och både Mia och Holger misstänker att morden kan ha något att göra med just dem, är det någon slags personlig hämnd?

Säljtexten till den här boken kallar den gastkramande thriller och jag skulle hellre vilja kalla den kriminalroman. Det är inte action och ensamma superpoliser som är styrkan. Det är handlingen, som är skickligt sammanvävd och gruppen av poliser som samarbetar med Holger som ledare och Mia som kreativ och samtidigt logisk hjärna som gör den här boken olidligt spännande. Sedan är det en bok fylld av människor som det är lätt att tycka om, jag känner med många av karaktärerna och vill att det ska gå bra för dem. Jag har lyssnat på ljudboken men jag ser att den också finns i pocket, perfekt semesterläsning!

Norska deckarförfattare är just nu på gång här i Sverige och jag har ju skrivit om Jörn Lier Horsts böcker vid flera tillfällen, nu finns här ytterligare ett författarnamn att lägga på minnet. Samuel Björk.

8 kommentarer:

  1. Vad kul att du också tyckte om den! Jag skulle också hellre kalla den kriminalroman än thriller, men oavsett genrebeteckning så är den bra. :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska lyssna vidare på serien, helt klart.

      Radera
  2. Jag gillade också boken! (Försökte söka efter den på min egen blogg men sökmotorn hittade den inte. Här är min recension: http://boktanken.blogspot.se/2015/07/det-hanger-en-angel-ensam-i-skogen.html) Särskilt uppskattade jag att det inte var den där typiske dysfunktionelle, deprimerade, alkoholiserade ensamvargen till kriminalkommissarie som löser en mordgåta, vilket annars brukar vara fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, skönt med en godmodig socialt kompetent medelålders man som mest av allt älskar sitt barnbarn.

      Radera
  3. Tyckte den var väldigt spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, och några oväntade vändningar!

      Radera
  4. Lägg hellre författarens namn på minnet - Frode Sander Øien - pseudonym kan han ju byta igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekandet. Vad tycker du om boken? Har du läst författaren?

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!