onsdag 27 juli 2016

min mors självbiografi - Jamaica Kincaid

När jag läser klart den här romanen och sedan genast skriver om den så smattrar ett närmast tropiskt skyfall mot verandataket. Efter en knapp vecka med värme kom det förlösande regnet och någonstans passar det väderomslaget till just den här texten.
"Denna självbiografi är ett vittnesbörd om en person som aldrig fick finnas och om den person jag aldrig tillät mig själv att bli."
Min mors självbiografi  är en intensiv och ganska utmattande text att läsa där huvudpersonen Xuela Claudette Richardson berättar om sitt liv, som hon själv skapade det på ön Dominica. Hennes mor dör vid Xuelas födsel och hon blir lämnad till faderns tvätterska där hon blir uppfostrad som en av barnen. Avsaknaden av kärlek och behovet av att höra till kommer att prägla hela Xueleas liv, när fadern gifter om sig och Xuela får återvända till honom så tänker hon att det kanske kan bli en förändring men styvmodern visar sig vara mycket svartsjuk. Fadern ser dock till att Xuela får gå i skolan och hon är mycket begåvad, det är bara det att kunskaperna som finns i skolan inte verkar höra samman med flickans eget liv. Hon är en sinnlig person som upplever världen omkring sig i starka intryck och redan som mycket ung inser hon att hon kan förändra sitt liv genom egna aktiva handlingar. Sexualiteten är ett sätt att få övertaget på män och hon använder den som ett maktmedel i ett samhälle som är starkt påverkat av ras och hudfärg. Hetta och svalka, sprakade, vildsint upprördhet och sval eftertänksamhet samsas i den här romanen och den slutar som sig bör med döden.
"Det är döden, den enda verkligheten, den enda vissheten, det enda oundvikliga för alla och envar. "
Det fina förordet av Kristina Sandberg kan man läsa i senaste numret av Karavan, det var faktiskt just det som gjorde att jag gav Kincaid ytterligare en chans. Se Nu Då var inte riktigt i min smak men Min mors självbiografi - det var helt klart en anrättning för mig. Jamaica Kincaid nämns ofta i nobelprissammanhang och jag kan absolut se henne som en framtida pristagare. Originellt och med ett språk som förtrollar, man kan slå upp nästan varje sida i hennes roman och hitta formering som säger det som ska bli sagt så alldeles fantastiskt väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!