torsdag 16 februari 2017

kritikersalongen läser Ferrante


Litteraturhuset i Göteborg har ett spännande program som jag önskar att jag kom iväg på lite oftare. Igår blev det besök på Kritikersalongen läser Elena Ferrante. Det var huvudsakligen del tre i neapelkvartetten som skulle pratas om men det är inte lätt att hålla sig till innehållet i en roman från de andra när berättelserna är del av en serie och är så starkt sammantvinnade. Jenny Högström fungerade som samtalsledare och vid sin sida hade hon två kritiker: Sandra Stiskalo (DN) och Göran Greider (Aftonbladet). Inte är det lätt att hålla balansen mellan talarna när man har en så pratglad åsiktsmaskin som Göran Greider med i panelen men i det stora hela så tycker jag att det var ett intressant och spännande samtal. Där finns ju många trådar att dra i och det var lite som att vara åskådare till en offentlig bokcirkel att sitta där i publiken. Några bokcirklar fanns på plats och det blev också tid för publiken att lyfta synpunkter. Om något skulle ändras så vore det kanske att arbeta bort rädslan för tystnaden, Sandra hade en längre ställtid än de andra vilket gjorde att hennes kloka synpunkter lite kom bort.  En mysig och stimulerande kväll i februari - med god vän och ett glas vin efteråt. Klart värt att köra i repris. 

PS. Jag läser just nu del fyra och visst kommer jag att läsa den med lite andra tankar i huvudet nu. Precis så skall ett bokprat funka - väcka nya tankar och bekräfta de som man själv tänk på sin kammare. Gött. 

4 kommentarer:

  1. väldigt intressant, hann precis läsa färdigt trean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var du där? Jag såg dig inte. Det var ett spännande samtal, jag ska absolut gå fler gånger.

      Radera
    2. vi satt nog nästan bredvid varandra... jag öppnade munnen också

      Radera
    3. Där ser man, jag missade dig. Nästa gång får du hojta om du ser mig.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!