tisdag 14 februari 2017

Tove Jansson på Konstmuseet



I helgen öppnade vårens utställning på Göteborgs konstmuseum. Dags för Tove Jansson! Många som kommer gör det säkert för Toves mumintroll och visst finns originalteckningarna till några av böckerna att se. Särskilt fina var väggen med skisser och illustrationer till Pappan och havet för mig. Jag har läst boken många gånger och det var verkligt magiskt att se de små tuschteckningarna i verkligheten. Man kunde också de hur Tove arbetat med att ändra, limma över med nya lappar/teckningar och att se processen med korrigeringslack och allt var något alldeles extra. Tänk om det hade funnits några bilder från Trollvinter, då hade jag varit totalsalig! Mumiebilderna var inrymda i en egen sal där fotoförbud rådde men jag satt ned en lång stund i de svarta saccosäckarna och upplevde stämningen. (Om nu bara den totalt illvrålande ettochetthalvtåringen som var ditsläpad av en välmenande typ mormor inte hade skrikit genom hela mitt besök så hade det varit en mycket mysig stund. Det här är inte en utställning för små barn. Knappt ens för mellanstora. Precis som berättelserna och serierna om Mumindalen inte huvudsakligen är för barn. Mvh Gnälltanten) Ytterligare två salar ägnades åt Tove Janssons måleri, hennes oljor är fyllda av färg och självporträtten från mycket ung flicka till åldrad kvinna var spännande att se. Alla med vägen förbi Göteborg i vår rekommenderas att ta en tur förbi Götaplatsen. Jag själv har tio minuters promenad dit så jag kommer säkert att kika förbi igen. Kanske inte just en skollovsvecka dock. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!