fredag 24 februari 2017

svekets offer - del två i trilogin om Malmö i efterkrigstid


Svekets offer av Set Mattsson är den andra delen i en trilogi om malmökommissarien Douglas Palm och nu är det vintern 1946. Det har gått nästa ett år sedan den stora flyktingströmmen från krigsslutet nådde Sveriges gränser och livet i Malmö återgår allt mer till vardagslunken. Befolkningen förbereder sig för decemberhelgerna och så hittas en ung kvinna skjuten i sitt hem. Kommissarie Palm kallas ut till brottsplasten och med sig har han sin kvinnliga fotograf och en polissyster finns också med i hans närmaste krets. De unga kvinnor som började arbeta under kriget fortsätter med sina yrken också efter att kriget tagit slut och skildringarna av samarbetet mellan poliserna uppskattar jag mycket i den här romanen. 
Jag gillar också Palms problematiska relation till sin hustru, de har inga barn och när ytterligare ett brott uppdagas där ett litet spädbarn är inblandat så kompliceras allt än mer mellan makarna. Visst är det barnen, de oskyldiga, som drabbas hårt när de vuxna sviker. Mattsson har ett sätt att skriva som gör att man nästan känner sig förflyttad till Malmö i efterkrigstid. Smugglingen av varor, polioepidemi, gästarbetare som kommer från Italien och fackföreningarnas kamp på Kockums skapar en inramning till brotten som gör att det inte blir jätte-intressant att veta vem som gjort det. Det är liksom inte den sortens deckare. Sedan kan jag också erkänna att jag tycker att det skulle strukits ett antal adjektiv, det blir för många beskrivningar av hur kvinnorna är klädda och hur deras putande bakar svänger när de serverar kaffet. Onödigt. 

Spännande är också att Mattsson i sina romaner använder sig av autentiskt stoff, det är inte utan att jag sitter och jämför bokens beskrivningar av miljöer, brott, politisk utveckling osv med Elisabeth Åsbrinks 1947 som vi bokcirklade i onsdags. Trots att de är så helt olika typer av texter så fanns där en gemensam känsla av äkthet, jag är övertygad om att precis som Åsbrink också Mattsson har lagt ned många timmar i arkiv och med tidningar för att få tidskänslan rätt. 

Är man intresserad av Sverige strax efter krigsslutet och vill ha en spännande och välskriven kriminalhistoria på köpet så tycker jag absolut att man ska läsa Svekets offer. Jag lyssnar vidare på del tre som heter Fruktans tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!