torsdag 9 februari 2017

lite mer vinterskriv

Veckan som gått har jag varit med och genomfört (och rättat) de nationella proven i svenska för årskurs 6. Spännande och tankeväckande erfarenhet, jag var med om samma sak förra året och det är alltid spännande att se om den undervisning som eleverna varit del av har gett resultat. För mig är det extra kul eftersom jag möter eleverna från att de går i förskoleklass och får vara med på resan ända fram till år 6 när de ska uppfylla kunskapskraven. Man kan konstatera att det ska böjas i tid det som krokigt ska bli ...

Tänk att aldrig hade jag trott att jag skulle hamna på en arbetsplats där man inte arbetar digitalt med eleverna. Jag som alltid i mitt klasslärarskap haft flera digitala projekt på gång parallellt och som alltid sett datorer och paddor som naturliga verktyg i lärandet. Nu finns inte de möjligheterna längre så extra glad är jag när jag kan göra något litet miniprojekt med de elever som träffar mig för extra stöd. En app som jag använder mycket med mina elever är ASL - att skriva sig till läsning. Eleverna kallar den för ugglan och är alltid pigga på att använda den. Jag gillar talsyntesen, dikteringen, ritprogrammet och de elevnära temana som finns klara att ta sig an. Man kan ställa in font, anpassa uppläsningen och dessutom ta egna foton som illustration till texten. Just nu har vi skrivit om vintern, vi har gjort en hörövning och sjungit "Nej, se det snöar", sorterat vinterord med hjälp av flanobilder (som snögubbe, kälke, snöboll, snöflinga och skidor), pratat vinterkläder och så har vi då också skrivit texter. På NO arbetar de med vattnets faser och i Göteborg har vi upplevt några isdygn.  Perfekt tajming alltså!


En favoritapp för de som har kommit lite längre med sin läsning är korsord.




2 kommentarer:

  1. det finns så mycket bra, går att individuellanpassa, hälsningar från Sälen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med snö och Sälen! Det finns otroligt många appar som passar för inlärning numer. Det är verkligen toppen!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!