måndag 2 oktober 2017

kroppens ABC - given i mitt klassrum


Under en mässa så upplever man så mycket och får så många intryck att allt bara inte riktigt får plats i skallen. Jag insåg att jag glömt att skriva om den fina boken Kroppens ABC som jag köpte av författarna Lina Boozon Ekberg, Eva Emmelin och Linda Madsen häromdagen. Det är en fin faktaspäckad högläsningsbok avsedd för de yngre åldrarna men jag kan genast se ett användningsområde också för äldre barn. Mina elever skulle absolut kunna läsa de fina texterna och titta på de otroligt roliga och informativa illustrationerna som gjorts av Alaya Vindelman. För mig som bokstavsnörd så är formatet med de ofta kluriga, välskrivna texterna tillsammans med en illustration utformad som själva bokstaven en perfekt kombo. 
Författarna har valt ett passande (och ibland ganska oväntat) ord på varje bokstav som kan vara kroppsdelar, känslor eller kanske en sjukdom. Vissa är ord är ganska givna som Öron på Ö och Snopp och snippa på S men finns också känslorna med i O som i oro och  K som i Kärlek och E som i Eksem. För mig som levt med svåra eksem hela livet så har jag aldrig läst en barnbok med eksem, aldrig. Jag är glad över att nya generationer får en så fin bild av en sjukdom som kan vara mycket svår att växa upp med. För mig som lärare så blir jag extra glad när texterna handlar om många olika aspekter av t ex en kroppsdel. Örontexten handlar både om öronens delar men också om hörsel, hur det kan vara att inte höra och kort fakta om piercing. Liksom allt i ett - som jag gillar den helhetssynen! Bilderna är också genomtänkta så att många olika barn kan känna igen sig, oavsett familjebildning eller hudfärg så kan man hitta ett barn i boken som man kan identifiera sig med. Den speglar en mångfald som gör mig glad!

Jag kommer att använda den här boken mycket i undervisning, den ska packas upp och tipsas om redan idag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!