söndag 22 oktober 2017

mina augustgissningar



Lite smått nostalgiskt så får bannern från förra årets ambassadörsskap var bild i inlägget, jag hade gärna fått den äran ytterligare ett år men tyvärr, tyvärr så blev andra (utmärkta) bloggar valda det här året.

Inte ska jag väl sura för det utan passar på att spekulera lite kring vilka böcker som skulle kunna vara de nominerade i år. Som vanligt begränsar jag mig till de böcker som jag läst.
I barn och ungdom så har jag läst alldeles för få böcker för att ens kunna gissa men jag skulle tycka mycket om Korpgudinnan av Elisabeth Östnäs nomineras eller varför inte Ordbrodösen av Anna Arvidsson?

När det kommer till fackböcker så har jag ännu sämre koll, de enda som jag läst som skulle kunna komma med är Vad hände med barnen av Eva F. Dahlgren och I trädgården hörs andra ekon av Göran Greider. Swede Follow och Min europeiska familj som var sommarens bästa läsning var ju förra årets titlar ...

I den skönlitterära klassen har jag lite mer koll. Jag hoppas och tror att Johannes Anyurus De kommer att drunkna i sina mödrars tårar blir en av de utvalda i skön, en annan som kan vara aktuell är Elise Karlssons Klass. Syndavittnet Mattias Hagberg är en roman som jag skulle vilja blev nominerad och Tiden är inte än av Elin Boardy är ytterligare en favorit. Den svavelgula himlen av Kjell Westö tror jag på och så får Det var vi av Golnaz Hashemzadeh Bonde bli sista förslaget. 

I morgon eftermiddag får vi veta!

Jag hoppas förstås att läsa alla de nominerade och ser fram emot att upptäcka både skön, fack och barn & ungdom som jag hittills har missat i utgivningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!