lördag 30 juni 2018

Iles Chausey - mitt i en vacker skärgård


Det var ju så att det var en roman om livet på en ö i Bretagne (Mellan himmel och Lou) som gjorde att jag bestämde mig för att boka biljetterna till Bretagne den här veckan. I den så blir Jo änkling och han måste helt enkelt hitta ett sätt att leva vidare. Jag läste den i slutet av Magnus liv och jag tänkte hela tiden att jag ska minsann åka till Bretagne om jag kan. Veckorna efter att han dött så var jag mycket mån om att försöka att allt skulle vara som vanligt. Jag ville arbeta, gå på bokcirkel och boka in en resa veckan efter midsommar som alltid. Det blev Bretagne och jag ångrar verkligen inte resmålet, så vackert och språket gör att det är lätt för mig att resa. Vägen fram till avresan var inte lika enkel som att boka biljetterna men jag kom ju iväg, trots allt. Iles Chausey är inte Groix men det är en mycket trevlig dagsutflykt och skärgården runt huvudön var otroligt vacker. 



Hur många ensliga stränder som helt, det är ännu inte semestertider i Frankrike  och det påverkar så klart.
Runt ön låg ett antal segelbåtar ankrade och man kan tänka att det ser annorlunda ut här i augusti. 

Fönstren på den lilla öde-kyrkan var inga fönster alls. Det som såg ut som fönsterglas var vackra keramik-mosaiker


Floran liknade mycket den på Tjörn och både kaprifol och björnbär blommade, precis som hemma. 

Runt ön gick en markerad slinga som passerade både stränder och betade hagar. Otroligt vackert och förvånansvärt rofyllt med tanke på alla de dagstursbåtar som la till i den lilla hamnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!