onsdag 27 juni 2018

St Maló - Dinard på GR 34


GR 34 går längs med Bretagnes kust och passerar St Maló. Idag var det dags för etappen St Maló - Dinard. Jag började med att kolla in google maps för att få en liten uppfattning om ungefärlig rutt. 
Gå och lägg dig google, du är ute och seglar. Nästan exakt fyra timmar var jag ute och gick effektiv tid. Tar med bilden ändå för då får ni som läser en koll på ungefär hur bukten ser ut. 

På St Maló-sidan var det mesta av vandringen en bit upp från stranden, jag frågade en dam och hon berättade att delar av kusten är privatägd. Några tillfällen var det offentliga stränder och där kom stigen ned till vattnet.

Annars var det mest promenad på smala muromgärdade asfaltvägar som gällde. Mycket vackert!


Hade tänkt mig till Parc de la Briantais men den var inte öppen, så är det när man reser i lågsäsong. Fransmännen jobbar och går i skola tills i mitten av Juli och då börjar säsongen rejält. Bra för att det är lugnt och fint och folktomt. Man väldigt stängt ...


Äntligen lite skog, strax innan bron över till Dinard-sidan gick det ungefär en kilometer genom lövskog. Kvitter precis som hemma. 




Ibland blir man intresserad av de mest konstiga saker. Här är ett vattenkraftverk som tar tillvara tidvattnets kraft. Var tvungen att stanna och läsa. 




På Dinard-sidan var det mer uppstyrt med stigar och bänkar och vandring närmare naturen. Dramatiskt och otroligt vackert. 



Vid ebb kan man gå på stranden, vid flod är det alternativ rutt som gäller. Jag hade sån tur att jag kunde gå på stranden. Underbart!


Från Dinard åkte jag färja tillbaks. Kuperad och varm vandring avslutades med svalka och vila. Väldigt perfekt. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!