söndag 17 juni 2018

med inspiration från @lenamedmera





Igår var jag på öppen trädgård hos min kollega och som jag fick lust att greja i min trädgård efter det! Delar av min perennrabatt har invaderats av aklejor och smultron. Det som inte sniglar och rådjur gillar har helt enkelt fått växa fritt och hösten och våren har inget rensats eller klippts ned.




Lena sålde plantor till förmån för Läkare utan gränser och jag köpte tre solhattar och två gräs. Solhattarna är snigelfavoriter men jag vill ändå försöka. Sorten heter Magnus och jag har odlat dem förut, för att skydda dem när de etablerar sig så sätter jag på mina miniväxthus av avklippta pet-flaskor på kvällen. Så får de lufta sig soliga dagar och växa till. Gräsen har jag i kruka tills jag vet exakt var de kan passa. Jag hoppas att Lena vill komma och agera trädgårdskonsult här i sommar så ska det nog bli ordning och reda här också. 



Förrförra året planterade jag en clematis som inte var så pigg men i år så kommer den rejält. Små fina vita blommor och många nya skott. Hoppas den vill växa ännu mer i sommar! 






6 kommentarer:

  1. pet-flaskor är bra, eftersom sniglar är nattdjur, har jag försökt med belysning, solceller, funkat ganska bra.

    SvaraRadera
  2. clematisen ser ut som Summer Snow, växer rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får jag hoppas på, den står lite olyckligt till så jag får vattna lite extra.

      Radera
  3. Jag läste att stormhatten utöver sniglar även lockar till sig fjärilar som jag tycker så mycket om. Eftersom fjärilsbusken inte trivs i vår klimatzon skall också jag försöka med stormhatten med det fina M-namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerar säkert bra. Köp minst tre, gärna fem plantor och plantera dem så att du får en grupp. Då lär de locka till sig både fjärilar och humlor. Kolla efter Rudbeckia på plantskolan.

      Radera
    2. Obs det är solhatt, inte stormhatt. Stormhatt är en annan växt.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!