tisdag 19 juni 2018

erotiskt skrivande för ensamma änkor - Balli Kaur Jaswal



Ja men hur många feelgood-romaner finns det om änkor egentligen? Jag är nu änka. Så är det. Och det sista jag tänker på är att sätta igång med erotiskt skrivande ... Men jag lyssnade ändå på den här charmiga romanen som utspelar sig i London eftersom den var mycket ofta tipsad i ett läsbingo som jag var med i förra året. Erotiskt skrivande för ensamma änkor av Balli Kaur Jaswal handlar om den unga kvinnan Nikki som frenetiskt har försökt att frigöra sig från sin sikhiska kulturella hemvist. Hon pluggar, jobbar i en bar och vill helst av allt vara som vilken brittisk tjej som helst. När hennes far hastigt dör på resa till Indien så måste hon försöka hjälpa till med försörjningen. Hon går till templet för att nåla upp en kontaktannons åt sin syster och då ser hon ett erbjudande om att bli lärare i kreativt skrivande. Hon söker, och får jobbet och snart så inser hon att gruppen av kvinnor som hon skall undervisa varken kan läsa eller skriva. Men de har många berättelser som de vill dela med sig av. Under den traditionella klädedräkten och alla lager av regler som männen (eller är det religionen?) för med sig så finns en stark kvinnlig gemenskap.

Kanske kan generationerna lära av varandra?

Jag tyckte att det här var en spännande feel-good på många sätt, särskilt var det intressant att få en liten kik in i ett sammanhang som man aldrig själv vistas. Slutna rum för kvinnor och kvinnors erfarenheter är inte det vanligaste ämnet för romaner och den sikhiska kulturen är jag dåligt kunnig om. Det blev till att googla.

Hur var det erotiken då? Jo, den var en helt ok komponent av berättelsen. Inte för påklistrad och förutsägbar och småfnissande går jag förbi torgståndet med grönsaker på promenaden hem. Med den här romanen i öronen så blir en squash aldrig mer bara en squash ... 

2 kommentarer:

  1. den boken hade jag aldrig valt om jag inte läst din text om den. inte för att jag är speciellt sipp av mig, men det är något med titeln, tror jag. jag kommer att tänka på Kvinnor på ett tåg av Anita Nair och Reading Lolita in Teheran av Azar Nafisi på tal om kvinnor och slutna rum. tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis i den genren är det. Men lite lättsammare och med mer sex då ...

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!