söndag 17 juni 2018

rundan i norr avslutas med Åsa Larsson

repris från lördag 19 maj 2012

det blod som spillts

När huvudet är lagom dimmigt av både förkylning och pollen så passar en deckare mycket bra. I mitt stilla sinne hade jag för mig att jag missat en av Åsa Larssons böcker om Rebecka Martinsson och efter lite letande hittade jag bok två hos biblioteket. Perfekt läsning en gråmulen klämdag i maj.

Rebecka, den unga lovande juristen från Kirunatrakten bor och arbetar i Stockholm. I första boken Solstorm tvingas Rebecka att skjuta människor för att rädda barn och de minnena förföljer henne. Hon är deprimerad och lider av social fobi och när firman har en klient i Jukkasjärvi bestämmer sig Rebecka för att trotsa sina demoner och reser tillbaka. Också i den här boken dras hon in i ett mordfall och ännu en gång är handlingen förlagd till kyrkans värld.

Det som Åsa Larsson gör så bra i alla sina böcker är hur hon beskriver det vardagliga livet, hur det vanliga livet fortgår i byarna längs med älven där uppe i nordligaste Sverige och hon gör det på ett respektfullt sätt. Livet i glesbygden skildras med både ömhet och svärta.  I Det blod som spillts är det kvinnornas försök att utmana gubbväldet som skildras med prästen Mildred som samlande kraft, parallellt får vi följa varghonan Gulbens jakt på ett nytt revir. Starka kvinnor har inte alltid lätt att hitta en plats där de är välkomna, det gäller att foga sig och inlemma sig i flocken...

Har du missat Åsa Larssons böcker tycker jag att du ska surfa in på e-lib och låna hem dem! Det är riktigt bra svenska deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!