torsdag 28 juni 2018

när dykaren lämnar sina kläder av Vendela Vida



När dykaren lämnar sina kläder av Vendela Vida är en spännande och underhållande tankelek. En amerikansk kvinna i trettioårsåldern kommer till Casablanca, man förstår att hon lämnat Florida och sin man och att hon på något sätt mer reser från något än till. När hon checkar in på hotellet så blir hon bestulen på sin ryggsäck som innehåller både pass, mobil, dator och pengar. För att sätta extra press på polisen som kommer till hotellet så säger hon att hon är journalist och skriver i NY Times, det blir hennes första påhittade identitet och snart följs den av andra. Hon hamnar på otroliga ställen och i de konstigaste situationer. Slumpen gör att hon befinner sig mitt i en filminspelning och den kända amerikanska skådespelerskan behöver en stand-in. Inte sedan hon tävlade i simhopp har hon känt att hon hade full koll på sitt liv och sin kropp och nu har hon plötsligt alla möjligheter att konstruera en identitet, vem ska hon vara? Vem vill hon vara?

Smart, underhållande och tankeväckande leker Vida med oss som läser och får mig att tänka till, vad vore vi om vi inte hade vår tillhörighet? Dessutom blir jag totalt nojig över att någon skall stjäla mina dokument på resan som jag befinner mig på just nu. Sällan har jag klamrat mig fast vid min väska som nu, jag reser ensam och förlusten av bankkort och telefon vore väldigt jobbig. Läs kanske inte den här på just på resa med sjuttioelva byten och förseningar, men utöver det så kan jag rekommendera! 

2 kommentarer:

  1. Jag skulle också hålla hårt i väskan om jag läste denna bok på resa! Jag tyckte rätt bra om boken annars. Annorlunda.

    SvaraRadera
  2. Vi har läst boken i vår bokcirkel i Oktober. Bitvis spännande och oväntade öppningar.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!