fredag 28 januari 2011

bokbloggsjerka

Annika ordnar en trevlig jerka där vi hoppar runt på varandras bloggar och besvarar en fråga kring litteratur. Idag är det frågan om svårtillgänglig litteratur och Annika undrar:

Vilken är den svåraste bok du läst? Vad gjorde den svår?

Den här frågan kräver en stunds tankemöda, jag har läst ett antal böcker som jag fått anstränga mig för att komma igenom och en del av dem har varit kurslitteratur som man bara måste plöja vilket inte gjort det lättare. Valet får nog ändå bli Ulysses av James Joyce, jag hade mycket svårt för språket, observationerna och partierna med inre monolog och läste aldrig klart. Tålamodet tröt och enligt Wikipedia lär James Joyce ha sagt att ”Jag har lagt in så många gåtor och pussel att det kommer att hålla professorer upptagna under århundraden, grälande över vad jag egentligen menat." Det blev lite för mycket konstruktion för mig. Odysseén av Homeros däremot, det är andra grejer det. : )

4 kommentarer:

  1. Usch, låter inte alls som en bok för mig. Tack för varningen! :-)

    SvaraRadera
  2. Det var så lite så, det är ju en klassiker som var banbrytande på sin tid och som har många anhängare även idag. Men inget för mig.

    SvaraRadera
  3. DEN boken har jag gjort stora omvägar kring, det vekar som att det var befogat.

    SvaraRadera
  4. Åh, en bok till, jag kan välja bort, ganska skönt det med.

    Jag kikade också på Wikipedia och tycker att följande citat var rätt kul:
    "Läsningen av den inre monologen i sista kapitlet lär kunna underlättas av att man läser den högt." Att det skall behövas bruksanvisning för att man skall klara av att läsa.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!