söndag 2 januari 2011

revolutionary road

Richard Yates författarskap har under 2010 varit omskrivet och jag själv har slukat Mad Men, det sägs att alla inblandade i den tv-serien har läst Revolutionary Road, en roman som kom 1961 och som beskriver den amerikanska drömmen i suburbia. Det märks faktiskt mrs Draper och mrs Wheeler liknar varandra mycket i sin desperation, infållade i en hemmafrusroll som de inte alls trivs med. Revolutionary Road läste jag i somras och jag beundrade den täta och laddade atmosfären som Yates bygger upp. Letandet efter lyckan är brutalt, vackert hus, familj, amatörteater, en stenlagd gång räcker inte till för att uppfylla sökandet. Emigration? Europa? Revolution är det engelska ordet för omvälvning men också för rotation-fullt varv. Finns där någon väg och vart leder den egentligen? Till något nytt eller bara tillbaks till början igen?

2008 gjordes filmen med Leonardo di Caprio och Kate Winslet och jag har inte sett den. The Easter Parade ligger oläst i min bibliotekshög och jag undrar varför. Dags att sätta fart med lite Yates!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!