lördag 29 januari 2011

tidningskrönika

Lördag är en tidningsläsardag för mig och just idag står det mycket intressant om både det ena och andra. Läget i Egypten är spännande att följa, handbollens vilodag i VM ägnas åt analys och förhoppningar inför bronsmatch och så är det förstås kultursidorna. Jag kan läsa om Jenny Diskis roman Till den skrivande kvinnas försvar som jag funderar på att läsa och så förstås SvDs lista över 10 trender för bokåret 2011. Boken kontra läsplatta, biografitrend, mer av världen i Sverige och boken som samlingsobjekt är några av de trender de ser dessutom nämns bokbloggarna i samma andetag som twitter och förväntas "bli bättre på att hitta varandra, klumpa ihop sig till nya kluster och därigenom skaffa sig inflytande...". Så bra - mer läsning åt alla! Fler arenor öppna - för alla. Gillar inte riktigt den något förfärade tonen, det finns plats för många som skriver om läsning - desto fler desto bättre. Läser sedan i GP att Easter Parade av Richard Yates kommer som pocket. Läs den alla! Om jag sedan skulle komma ut från tidningshögarna skulle jag kunna promenera förbi ConFusion på Världskulturmuseet och slinka in på en film på Filmfestivalen eller bara stanna och köpa en semla. Nu blir det ingen stadspromenad alls utan frisk havsluft istället. Med semla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!