fredag 21 januari 2011

Jorden runt 3.0

Lyran ordnar en jordenruntresa med hjälp av litteraturen och det är klart att jag är på! Några av böckerna har jag läst innan, andra har jag beställt på bibblan och några finns här hemma och väntar. Jag gillar att läsa böcker från olika delar av världen och ser fram emot att få följa mina medresenärers bloggar, det är ju så kul att läsa andras tankar om det lästa. Hoppas att vi blir många medlemmar i den här lilla virtuella gruppresan!

Östeuropa - februari
Ingen konst - Péter Esterházy (Ungern)
En munter begravning - Ljudmila Ulitskaja (Ryssland)
Här - Wisława Szymborska (Polen)

Mellanöstern - mars
Huset vid moskén - Kader Abdolah (Iran)
Sju stenar till den otrogna hustrun - Vénus Khoury-Ghata (Libanon)
Järngräshoppan - Salim Barakat (Kurdistan/Syrien)

Asien - april
Den ovillige fundamentalisten - Mohsin Hamid (Pakistan)
De sex misstänkta - Vikas Swarup (Indien)
Båten - Nam Le (Vietnam)

Oceanien - maj
Mot ännu en sommar - Janet Frame (Nya Zealand)
Oscar & Lucinda - Peter Carey (Australien)
Pojken i soffan - Sonya Hartnett (Australien)

Syd/Mellanamerika/Karibien - augusti
En historia om läsning - Alberto Manguel (Argentina)
Tant Julia och författaren - Mario Vargas Llosa (Peru)
Annie John - Jamaica Kincaid (Antigua och Barbuda)

Nordamerika - september
Dödssynden/To kill a mockingbird - Harper Lee (USA)
Lark & Termite - Jayne Anne Phillips (USA)
Himlen i Bay City - Catherine Mavrikakis (Kanada)

Afrika - oktober
Minaret - Leila Aboulela (Sudan)
Aké - Wole Soyinka (Nigeria)
Under lejonets blick - Maaza Mengiste (Etiopien)

Västeuropa - november
Med livet framför sej - Émil Ajar (Frankrike)
En dag - David Nicholls (England)
Alla själar - Javier Marías (Spanien)

1 kommentar:

  1. Då är vi med på samma resa. Det ska bli så kul. Denna och att läsa så mycket tyskt jag kan innan bokmässan i höst är de enda organiserade utmaningar jag kommer att hänga med på i år.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!