söndag 7 november 2010

en dag - one day

Em och Dex, Dex och Em, så heter huvudpersonerna i One day. Den är skriven av David Nicholls och det är en underhållande, kvick och charmig berättelse om två ungdomars möte. De träffas den 15 juli 1988, samma dag som de tar sin examen och de känner båda att något speciellt har hänt dem. Edinburgh 1988 inleder och Edinburgh 2007 avslutar och däremellan kommer det som kallas livet. Varje år just den 15 juli får vi läsare kika in i deras respektive liv och i Nicholls skriver om dem på ett sätt som gör att det känns som jag lär känna dem. Rappa dialoger, ironi och ordvitsar gör att jag småler - dessutom passar ju miljöerna och tiden in i mitt eget liv. 1987 bodde jag i England och året därpå var jag själv förstaårsstudent på uni och 2007 var jag just fyllda 40, en hel del som passar på pricken alltså. På omslaget finns citerat två av mina favoritförfattare i genren: "Big, absorbing, smart" (Nick Horby) och "Incredibly moving" (Marian Keyes) och jag kan inte annat än hålla med. Härlig läsning!

1 kommentar:

  1. Tyvärr gillade jag inte den här boken. Kanske är det för att jag är äldre - min dottern har fler böcker av David Nicholls.
    Är försenad med att kommentera dec månad och har inte läst mer än två böcker. Jag har intressantare böcker att beta av på min lista.
    God läsning på det nya året!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!