måndag 15 november 2010

tematrio - titelefternamn

Äntligen en tematrio där jag kan bidra! De senaste omgångarna har inte alls passat mig men uppdraget som Lyran ger denna vecka är att tipsa om tre romaner med efternamn i titeln. Skönt att vara på banan och tipsar genast om tre titlar som representerar tre olika faser i mitt läsliv.
1. Familjen Moskat skriven av Isaac Bashevis Singer får representera min sena tonårsläsning. Jag fullkomligt älskade de myllrande släktkrönikorna och jag läste dem under det året då jag arbetade i en judisk familj vilket gjorde mig extra nyfiken på kulturen. I Familjen Moskat får läsaren möta en judisk storfamilj i Warsawa från sekelskiftet fram till krigsutbrottet. Singer fick Nobelpriset 1978 och jag kan rekommendera många av hans titlar.
2. King Lear av William Shakespeare får representera mina engstudier under tidigt 90-tal. Jag var väldigt fascinerad av Shakespeare under en period och fick t o m för mig att läsa en litterär specialkurs om engelska 1500 och 1600-tals författare. Hmm, det känns avlägset. Hur som haver så är Kung Lear sedd som en av de främsta av Shakespeares tragedier, kungen bestämmer sig för att dra sig tillbaka från tronen och ska utse sin efterträdare. Han kräver av sina tre döttrar att de var och en ska bevisa att de älskar honom mest. Som det sig bör i en tragedi så uppdagas sanningen allt för sent och ett välkänt citat ur pjäsen är:
"Gråtande kom vi till världen.
Vi gråter för att vi kommit hit
till denna skådeplats för narrar."
3. Carl-Johan Vallgren slog mig men häpnad med sin roman Kunzelmann & Kunzelmann
och den får representera mitt nuvarande läsande som mest handlar om att läsa nyutkommen litteratur, jag försöker att kolla av vad som kommer och läsa det som verkar intressant. Vallgren ställer i sin roman många frågor om vad som är äkta kontra falskt både vad gäller konst och i livet. Det var den första bok jag bloggade om så den får en liten extra fanfar!

5 kommentarer:

  1. Håller med dig om att Lyrans tematrio inte alltid är så lätt. Ska fundera och se om jag får ihop någon denna veckan.

    SvaraRadera
  2. Åh nu får jag lust att läsa Singer också! Har läst annat av honom men inte just Familjen Moskat..

    SvaraRadera
  3. Bokmamma: det blev ju en trio iaf. Bra tips!
    Hermia: Ja, gör det! Det känns som det finns ngt slags släktskap mellan Singer och Saabye faktiskt nu när jag tänker på det.

    SvaraRadera
  4. Ja, Kunzelmann var alldeles underbar, jag stracklaste den! Slapade till och med den med mig nar jag akte Cessna-plan ut i bushen i januari. Kolla pa utsikten i 2,5 timmar? Njaee....Lasa, saklart!

    SvaraRadera
  5. Självklart läsa, vad är utsikt över savannen?

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!