måndag 22 november 2010

tematrio - obehagligt bra


Skriv om tre böcker som du tycker är obehagligt bra uppmanar Lyran. Jag börjar genast att fundera över några kandidater. Det börjar med två romaner där barn far illa, det berör mig extra mycket, och avslutas med ett folkmord.
1. Älskade Syster av JC Oates handlar om lilla isprinsessan Bliss som blir mördad och hur mordet påverkar familjen. Framför allt hörs Skyler, broderns röst. Det är en otäck historia om en dysfunktionell familj som jag inte kunde sluta läsa.
2. Beskrivningen av hur den unga tonårsflickan Kambili hunsas i religionens namn satte sig i mitt minne. Hon är huvudpersonen i Chimamanda Ngozi Adichies Lila Hibiskus som utspelar sig i Nigeria. Det är också em roman om konflikterna mellan det moderna och det traditionella, mellan vetenskapen och tron och en underbar beskrivning av hur en flicka växer upp.
3. Den otäckaste bok jag läst, det skrev jag om Nattens Inre tidigare i somras. Och det tror jag nog att jag håller fast vid. Det är en förfärande rå bild av folkmord och hur människorna som blir kvar hanterar fasan. Den utmanar min världsbild med passiviteten som lösning. Leonora Miano har skrivit den psykologiskt nästan obegripliga romanen som utspelar sig i ett fiktivt afrikanskt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!