söndag 14 november 2010

bokbloggsjerkan är här igen!

Genom att hoppa runt till många olika bokbloggar så får man upptäcka nytt och höra många röster om en och samma fråga som har anknytning till böcker och läsande. Alltid lika spännade att se vad andra skriver och denna vecka var ämnet riktigt engagerande för mig. Tack Annika som fixar till en mötesplats!
Hennes fråga är:
ANVÄNDER DU ETT BETYGSSYSTEM? OM JA, HUR SER DET UT? OM NEJ, HUR GUIDAR DU DINA LÄSARE TILL VAD SOM ÄR ”BRA” RESPEKTIVE ”DÅLIG” LITTERATUR?
Jag använder inte något betygsystem i min blogg, jag tycker att det känns onödigt och ganska irrelevant. Jag skriver om böcker jag läst på ett personligt sätt, ofta skriver jag mycket lite om handlingen utan länkar istället till någon som skrivit om den eller ett förlag. Det jag vill förmedla är mina tankar om boken, associationer och kommentarer till historien eller samtiden. Nästan alltid skriver jag om språkhanteringen och dispositionen av berättelsen men där finns inga tvång. Olika genrer har olika sätt att hantera berättelsen och alla läsare är olika. Det som passar mig just idag kanske inte passar dig imorgon... Därför har jag inga betyg i mina inlägg. De som läser dem får helt enkelt avgöra själva om just detta boktipset passar mig just idag.

1 kommentar:

  1. Tankarna om boken är helt klart roligare att läsa än en massa handling, som går utmärkt att ta reda på om man skulle vilja.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!