lördag 1 januari 2011

håpas du trifs bra i fengelset

- Jag vill kunna se mig själv i spegeln och då se att jag ser glad ut, säger Sami vars historia är navet i håpas du trifs bra i fengelset. Susanna Alakoski skriver berättelsen om syster och bror, deras uppväxt och vuxenliv. Sami och Anni är båda formade av sin otrygga barndom och de tar två olika vägar i livet. Anni är den duktiga flickan som väljer ett vårdande yrke, Sami, begåvad men rastlös, hamnar tidigt i OBS-klass och småningom i missbruk och kriminalitet.
Alakoski skriver här en roman fylld med ilska och kärlek. Ilskan riktar sig mot samhällets oförmåga, broderns självupptagenhet i sitt missbruk och Annis ständiga dåliga samvete som driver henne allt längre från sin egna lilla familj. Kärleken mellan syskonen är komplicerad, Anni tycker att det är mycket jobbigt att se sin bror hamna alltmer utanför samhället och hon kan samtidigt inte släppa taget. ”Sami och Anni...vi sitter sam-man. Nej, det gör vi inte. Inte nu längre.”
håpas du trifs bra i fengelset är en jobbig roman att läsa, den handlar om en del av vårt samhälle som är svår att hålla ifrån sig, svår att värja sig emot men som man ofta väljer att blunda för.
Samis önskan är inte orimlig; att kunna se sig själv i spegeln och då se glad ut. Borde vara allas rätt. Eller?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är en gripande bok och man känner verkligen för Sami. Jag gillar också författarens språkbruk.

    SvaraRadera
  2. Ja, boken berör verkligen. Jag känner också för Annie.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!