söndag 9 juni 2013

finns det något som är det enda rätta?

Det enda rätta. Tänk nu om livet var sådant att det fanns något som i alla lägen var det enda rätta. Gott eller ont. Svart eller vitt.

I gråskalorna mitt emellan befinner sig de tre huvudpersonerna i den här fina samtidsromanen. Det är veckorna innan jul i ett mörkt och slaskigt Stockholm. Vardagen tränger sig på med familjernas familjehögtid som närmar sig och mitt i advent får jag möta tre kvinnor i olika åldrar. Helmi är läkare på onkologen som inte längre orkar ge sina patienter tråkiga besked. Hon bedövar sig med hjälp av sex tillsammans med unga män och shopping. Maria, psykolog, genomgår en livskris när hon hittar en knöl i sitt bröst. Hon går över gränsen med en av sina patienter och hela familjelyckan håller på att rasa. Slutligen är det Isabelle som förtvivlat längtar efter en egen familj, Jerker friar visserligen men tankarna på ungdomskärleken Amir försvinner inte. Allteftersom möts kvinnorna och alla får de ta livsavgörande beslut de där veckorna innan jul.

Det här är en bok om människors sökande efter kärlek och bekräftelse, kvinnornas sexualitet som tar sig olika uttryck och den ifrågasätter och diskuterar om det finns något som absolut moral. Vad är rätt, för vem är det rätt? Det som jag gillar med den här boken är att jag får lära känna tre kvinnor som gör både rätt och fel, de ändrar sig, både flyr från problemen och tar konsekvenserna av sitt handlande.
Pass på och provläs boken här! Följ också  Susanne Bolls blogg om du vill veta mer om hennes liv och skrivande.

Pssst! Den som valt det här omslaget gör den här romanen en otjänst. Det signalerar porr för mig. Jag skulle genast välja bort den i en bokhandel och det vore synd om läsare skräms bort från en välskriven och modern relationsroman p g a ett omslag.

Pssst igen! Jag gillade inte den smaskande uppläsaren. Välj att läsa den här boken, inte lyssna.

2 kommentarer:

  1. Jaha, är det det den handlar om! Jag har hela tiden trott att det är en deckare med sexualrelaterat brott! Omslaget är kanske inte helt tydligt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just, synd på en bra story att omslaget signalerar annat innehåll. Kanske tänker man att sex säljer men det skrämmer också bort...

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!