söndag 29 december 2013

årets författarfemma

5

Utan att bli allt för tjatig så tänker jag mig att jag vill lyfta fram fem författare som jag uppskattat särskilt mycket under året. Så olika - så lika - så olika anledningar:

Jonas Gardell - Hans trilogi om Torka inga tårar knöts ihop. Så viktigt, så förföriskt lättläst om ett allvarligt ämne. Allåldersböcker av bästa slag.
Chimamanda Ngozi Adichie - Hennes skarpa penna beskriver det koloniala arvet och känslan av exil. Både romaner och noveller, alltid tänkvärt.
Håkan Nesser - Hans underfundiga och filosofiska språkdräkt tar spänningsromanerna till en alldeles egen nivå. Skriv snart om Berlin!
Alice Munro - Hennes noveller är mästerliga. Inte bara för att svenska akademin tycker det utan för att de kan läsas om och om igen. Diskuteras, analyseras och njutas.
Kim Thúy - Hennes sprudlande person tar ett rum i besittning och hennes texter är i sin stramhet helt bedårande vackra. Inget extra pynt, bara kompletta konstverk.

5 kommentarer:

  1. Jag har bara läst en av dessa, men funderat på om jag skulle läsa Nesser.
    Mia

    SvaraRadera
  2. I stort sett kan jag hålla med dina 5. Dock har jag inte läst Kim Thuys nya än.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!