måndag 2 december 2013

julbubblet slut - allaredan!

Sofies mumsiga pepparkaksmuffins med kaneltopping kom med på bild!
Chick-lit eller var det shit-lit som var kvällens tema?

Bokbubblarna träffades för att sätta fart på julfeelingen och som ni alla säkert läst så totalsågade jag Just for Christmas och faktiskt, så höll mina bokbubblarvänner med mig om att det inte var den bästa julchicklit de läst. Riktigt så illa som shit-lit ville de inte sträcka sig, vi var överens om att miljön och gemenskapen i byn är ganska fint beskrivna och omslaget är fint men... Totalt falsk marknadsföring, det ska ju helst vara ett omslag som speglar innehållet eller? I den här boken fanns inte ens någons snö. Stereotypa karaktärer med bara yta,  inget annat både för kvinnor och män. Konstiga och orealistiska människor, förutsägbart och helt OTT i handlingen. När det blir för mycket så blir det för mycket. Visst är det en trygghet att veta vad man får men den här var sådär för oss alla, jag konstaterar att jag skulle läst Lucy Dillon istället. The Secret of Happy Ever After talade sig många varma för bland bubblarna. Andra tips var att läsa Sophie Kinsella, Katie Fford eller Jojo Moyes.

Linda tipsar om Katie Ffords julnovell Staying Away at Christmas, Sleighbells in the Snow av Sarah Morgan är Beas val och Sofie rekommenderar Fairytale of New York av Miranda Dickinson. I alla dem finns den där julkänslan som jag saknade i Just for Christmas. Ska det va' så ska det va': pynt, småkaksbak, snöfall, skridskoåkning, körsång och romantik. Och helst inga hundar...  
När jag nu hade flera inbitna chick-littare i mitt kök så undrade jag om det är skillnad på brittisk och amerikansk chicklit? Cicci och Linda funderade över hur genren förändrats - från medelklass-lantisen 25 + som flyr till storstad och  som tar sig fram inom PR eller Mode till mer mogna kvinnor som fortfarande flyr från olycklig kärlek eller annat  men till en stuga på landsbygden med hundar och gummistövlar. Från chick-lit till hen-lit eller möjligen mys-lit. Nu har ju till och med Bridget Jones blivit 50 +.

Linda påminner om Ebbe och Haldis en trappa upp... Secondhandböcker till vrakpriser.

Vi ses och bubblar igen 9 januari, kl 18.30. Bea tar fika och Cicci tar med tre förslag på bok. 

Varför vara lycklig om du kan vara normal? av Jeanette Winterson är nästa bokbubblarbok!

God Jul önskade vi med fina klappar!

PS. Filmer vi ska se i jul är: 
The Holidays 
White Christmas 
Love Actually


4 kommentarer:

  1. Shit-lit var en bra benämning på denna genre där jag ALDRIG lyckas föra ett läsprojekt i hamn.

    SvaraRadera
  2. Väl sammanfattat som alltid, tack för ett trevligt möte!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!