fredag 27 december 2013

årets novellfemma

5

Det har varit novellernas år här på bloggen och hos alla medlemmar i novellvågen och det kunde ju inte blivit en bättre final än ett nobelpris! En fantastiskt rolig novellvåg genom bokbloggarhavet är nu på väg att ebba ut, i vart fall på den här bloggen och under året har vi tillsammans skapat ett intresse och ett sug efter noveller som aldrig förr. Jag har skrivit fler än 100 inlägg taggade med noveller under året och många fler än jag har lobbat för det fina formatet.

Tänka sig att till och med Svenska akademin hade vett att haka på ;-))

En liten summering, en novellfemma, kommer här:
1. Novellvågen i bokbloggarhavet startar i januari och fler än 20 bloggar hakar på. Vilken uppslutning!
2. Första novellcirkeln handlade om Nathan Englanders novellsamling Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank, succé direkt. Intressanta samtal och bloggen på förlaget spred cirkeln till många. 
3. Under året hade jag kontakt med flera olika förlag som skänkte noveller till utlottningar och andra evenemang på bloggen - stort tack till dem. Det skapade mycket intresse och kanske fick vi några nya novellentusiaster på kroken!
4. Spännande format har novellcirklarna på FB varit. Vi har pratat om kinesiska noveller och om Alice Munros novellsamling Brinnande Livet. FB är ett kravlöst sätt att prata litteratur och det har gett mig mersmak. Novellcirklarna kommer att fortsätta, nästa blir Brasilien berättar i januari.
5. Munromania - jag säger bara Munromania! Vilken underbar novellhyllning på nobeldagen. Extra tack till alla som bidrog till att göra det så festligt!

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

6 kommentarer:

  1. Januari? Bra att veta.Då ska jag snart låna boken på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jagbjuder in i början av januari så kör det igång några veckor senare. Jag tänker några noveller per vecka, det är 27 stycken så det lär ta tid att prata om alla.

      Radera
  2. Du har gjort ett fantastiskt jobb med att pusha för noveller, t o m en motsträvig en som jag har nafsat lite på kroken och nu är den Brasilianska boken beställd. Ser fram emot cirkeln om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran - välkommen med på världsutmaningen 2014! Novellcirkeln blir i januari och under hela våren. Det var 27 texter i antologin :-)

      Radera
  3. Nu har jag beställt Brasilien berättar... och så blev det ett land till :) Hur många novellsamlingar finns det i just den "serien"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där finns väldigt många! I min hylla ligger både Sydafrika berättar och Mocambique berättar och väntar. Åsså Brasilien berättar förstås.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!