måndag 16 december 2013

skymningssång - noveller av Patrik Centerwall

Fantastik med inslag av sci-fi och skräck - så beskriver förlaget Patrik Centerwalls novellsamling Skymningssång.   Titeln får mig att associera till berättelser som läses eller traderas just i den där stunden då alla katter är grå. Den stunden då ljuset förbyts i mörker och allt är möjligt, allt kan hända. 

17 noveller bjuds jag som läser i den här samlingen och det gäller att följa med i de fantasifulla svängarna, några personer återkommer genom samlingen och bildar på så vis en berättelse i berättelsen. Andra dyker upp bara en gång och gör mig nyfiken, vad hände med dem? När novellerna sedan gör att jag måste googla, fanns han Dyrvall egentligen? Ja, då är det tecken på att det är en spännande samling!

Patrik Centerwall förflyttar sig i både rum och tid i de här novellerna och han förmår på bara några korta sidor både överraska, oroa och roa mig. Novellen som handlade om reinkarnationsmyndigheten som köps upp av en okänd köpare småfnissade jag rejält åt samtidigt som där finns en klaustrofobisk känsla som ligger som en våt filt över mig som läser. Vem bestämmer hur jag ska leva? Vad jag ska skriva? Vad jag ska anse som nödvändigt för att vara lycklig? Evig ungdom - eller glädjen över att få ge?

Flera av novellerna utspelar sig i Göteborg vilket gör att de är extra lätta att leva sig in i, där finns ofta ett igenkänningsmoment som jag gillar. Vem har inte gått förbi en öppen nattvagn och funderat på att kliva på? Eller kunna snabbspola eller stanna tiden? Det är en svår konst att skriva i det korta formatet och det är något som han lyckas med utan att för den saken skriva komprimerat eller överlastat. Perfekta noveller i både längd och innehåll för både vuxna och ungdomar. Jag funderar redan över hur jag ska använda några av texterna i min undervisning - intervjun med draken är perfekt i mitt nästa fantasytema!

Boken var en vinst i Ordförrådets utlottning. Tack till Mathias! Patrik har en blogg - läs gärna den!

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

4 kommentarer:

  1. Det här verkar vara så långt utanför min komfortzon att jag faktiskt blir lite nyfiken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite Jonas Karlsson och Haruki Murakmish sådär...

      Radera
  2. Jag tackar och bugar för denna mycket fina recension. Glädjer mig att du uppskattade min bok! Mvh Patrik Centerwall

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!