tisdag 10 december 2013

Munromania: vi har FB-cirklat om Brinnande livet

Idag är vi ett gäng som firar novelldagen genom att skriva om den samtida novellkonstens mästare: Alice Munro.


Under hösten har vi haft en bokcirkel på FB om alla novellernas i Brinnande Livet. De noveller som engagerade flest deltagare var de första fyra - kanske inte nödvändigtvis för att de var de bästa utan just för att de kom först. Många var sugna på att prata och låg i startgroparna och diskussionerna rörde sig kring handling, symboler, och moral. Några röster om samlingen är:

Marie:  Det är få av novellerna som gjorde något djupare intryck på mig och som jag kommer ihåg ett par veckor efter jag läst dem. Det jag hade störst behållning av var de fyra sista berättelserna, med självbiografiska drag. Jag tycker inte att Brinnande livet blir en sådan bra helhet som novellerna i Kärlek, vänskap, hat är.
Veroniqa:  Jag tycker dock att hennes noveller lämpar sig väldigt bra att bokcirkla kring då det är mycket i dem som väcker funderingar eller förvirring.
Helena: överlag är jag väldigt imponerad och förtjust i Munros noveller! Jag gillar att hon med så små medel och med väl valda detaljer, stämningar osv. kan skapa dessa små universum!
Tina:  Min favorit är nog Natt, eller Tåg. Jag tyckte också att de fyra sista novellerna i samlingen var ett snäpp bättre än de övriga. Lite mer levande, lite mer av Alice. Annars är jag väldigt förtjust i hennes noveller! Hon har förmåga att berätta om dramatiska händelser, sådant som faktiskt kan hända, men på ett odramatiskt sätt. Hon frammanar en tät stämning och har ett rikt bildspråk. Jag är förvånad att inte fler av hennes noveller är filmatiserade.
Elen:  Hade jag haft tid och ork hade jag velat läsa om allt. Perfektionisten i mig anar en annan människas väluttänkta skapelse och jag vill se alla kopplingar! Övertygad om att jag missade många. Mumma!" Men biblioteket ville ha tillbaka sin bok och jag kände mig manad att fortsätta med annat. Så Munro lurade mig och fick mig att inte bara läsa noveller, utan också att tycka om att läsa noveller. 

Just noveller är riktigt givande att samtala om i FB-formatet, det gör att alla deltar på sina egna villkor och skriver precis så mycket som de vill. Det som vi kunde konstatera i slutet av cirkeln var att många hade svårt att hinna med, Munros noveller är inga texter som ska hastas igenom. Kanske ska vi välja några noveller i samlingen att  prata om mer ingående nästa gång?

För en nästa gång det blir det säkert. Jag kommer att bjuda in till Brasilianska noveller i slutet av januari - hoppas många vill haka på då!


Surfa runt hos oss:
Lyrans Noblesser
Feministbiblioteket
En dag kanske hon skriver en bok...
Café de la Nouvelle
Västmanländskan
Eli läser & skriver
Cum libris non solus
Lottens bokblogg
Bokmania
Det mörka tornet
Boksnack
Bokmoster
Erikas bokprat
Som ett sandkorn...
Lilla Solberga
Bokdivisionen
Enligt O
Hermia Says
Fru E:s böcker
Kim M. Kimselius
C.R.M. Nilsson

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

7 kommentarer:

  1. Kul att du också skrev om nätcirklandet. Det passar mig perfekt och som jag redan sagt så är jag PÅ vad gäller det brasilianska. Har redan kollat och vårt lokala bibliotek har boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag minns visst inte alltid allt ;-) Jag tänker mig slutet av januari!

      Radera
  2. Glad Novelldag på er alla gobitar! Jag hinner tydligen inte alls med nuförtiden och bommade att sätta ihop mitt novelldagsinlägg. Oh well, får nöja mig med det resten av bokbloggarkåren knåpat ihop, vilket inte verkar vara lite :)

    SvaraRadera
  3. Jättefina inlägg du gjort om Munro, var det dottern som skulle hämta priset? Brasilianska noveller, ja det låter spännande
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tack för att du uppskattar Munromania!

      Radera
  4. Oj, vad jag har surfat idag - blir nog träningsvärk i morgon ;-)
    Tack för ett givande initiativ till Munromania!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Akta dig för musarm bara ;-))

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!