torsdag 19 december 2013

tematrio - julklappstips

Lyran ber oss att tips om tre bra julklappstips och jag satsar på välskrivna romaner med berättandet och berättelsen i centrum.

Vägen mot Bålberget läste jag i somras och den har en given plats i mitt minne - tidens tro drabbar människan - det är tänkvärda ord som jag ofta påminner mig själv om. Häxprocesser i Ångermanland eller oss här i samtiden, det kvittar lika. I samma geografiska region utspelar sig Vattnet i Mars som är en stark skildring av en familj som sörjer sin mor. När Inga dör lämnas Edvin och de tre vuxna döttrarna kvar, alla med sin liv att förhålla sig till och berätta om.  Efter två svenska tips så får det bli en brittisk final: Wolf Hall - en närmast förtrollande historiehistoria om en brytningstid i England. Starka kvinnor, sluga män och en lättpåverkad kung som måste få en son - tudortiden!

Tre böcker som alla räcker hela helgen - lite tegelstensvarning men när ska man läsa tegelstenar om inte på en långhelg?

Psst. Vattnet i Mars och Vägen mot Bålberget finns i pocket om man vill köpa mer än en bok till säcken. Wolf Hall är så tjock och tung så att det blir ett synnerligen imponerande paket...


9 kommentarer:

  1. Vägen mot bålberget tyckte jag om:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas många köper den och lägger under granen!

      Radera
  2. Bra tips! Vägen mot Bålberget är jag sugen på att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånade på e-lib och slukade :-)

      Radera
  3. Ja, NÄR ska man läsa tegelstenar? Jag har så svårt att få in dem i mitt liv ... Men i jul, då! Bring on Bring up the Bodies!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men käre värld, på engelska. OK - julen räddad. Jag väntar på den svenska översättningen som verkar komma i maj.

      Radera
  4. Vägen mot bålberget ska jag köpa. Hoppas också på att Wolf Hall snart kommer i pocket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är fina historiska romaner båda, fara är att texten blir pytte-ytteliten i Wolf Hall.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!