onsdag 18 december 2013

nordiska väsen - årets presentbok

Vintersolståndet närmar sig och jag har ägnat dagen åt att prata om midvinternattens köld är hård...
Vad passar då bättre än att tipsa om den fina presentboken Nordiska Väsen? Det är en uppslagsbok som riktar sig till lite äldre barn som är intresserade av att bli lite småläskigt skrämda av alla de oknytt och väsen som skulle kunna finnas där ute i mörkret. Bilderna känns fantasyinspirerade och kan säkert locka många läsare, om man nu gillar det läskiga. Varför jag ens öppnar en sådan här bok, mörkrädd som jag är, är en gåta.

Kanske för att jag har ett stort intresse för hur människor levde, trodde och tänkte förr? Det här är en resa in i folktron och skrocken som jag kan rekommendera till alla, både gammal och ung. Jag kan tänka mig att använda många av uppslagsorden i mitt arbete med elever i mellanålder, vilka barn gillar inte att arbeta med tomtar, troll och mylingar?

Inte de mörkrädda dock :-)

PS. Just nu verkar upplagan vara slut men hav tröst. Finns att låna på e-lib!

5 kommentarer:

  1. Såg den på bokmässan i Göteborg i höstas. Helt otroliga illustrationer.

    SvaraRadera
  2. Haft mitt ex inpackat under granen sen Bokmässan, eller granen tar vi inte in förrän imorrrn men du fattar. Så snart får jag dyka ner i den! Dock måste jag hia mig till en försenad julklappsutdelning med kompisgänget 27 dec, känns alldeles för långt bort. Verkar vara en grymt fin bok, gillar verkligen hans bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en bok att längta efter. Hia sig, så länge sedan jag hörde det uttrycket. Får min mormor framför ögonen. Tack för det!

      Radera
    2. Varsågod! Jag hiar mig mest hela dagarna. Eller försöker. Det blir så när man hänger i de nordostliga blekingska skogarna :) Och nu är boken min, bara min! Woho!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!