torsdag 10 mars 2011

schack & co

Just nu är det en hel del matte som snurrar i min hjärna. Efter att ha fortbildat mig i matematikdidaktik har jag blivit varse hur mycket jag inte kan... Ett av projekten är att involvera elever och föräldrar mer i vardagsmatematik hemma så att de har en konkret och vardagsnära grund att stå på när de möter abstraktionerna i skolan. På föräldramötet senast hade jag en utställning med olika typer av spel som stimulerar det logiska och strategiska tänkandet. Sinnebilden för dem är väl schack men jag visade också klassiker som Othello, Kalaha och Mastermind. Det var kul att se föräldrarnas engagemang och särskilt nyare spel som Rush Hour, Tantrix och Ubongo lockade till att pröva - riktigt kul! Nu följer vi upp mötet med mattepåsar med spel i som man kan låna hem. Jag hoppas på succé men det kan man ju inte räkna med : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!