fredag 24 juni 2011

dags för sommarsquash tokolosh!

Akta dig för Tokoloshen som bor i källaren, manar mamma den lilla flickan Faith. De bor ensamma på en ensligt belägen gård i Transvaal och  för både modern och flickan är älvor och andar del av vardagen. Bella odlar och säljer frukt och grönsaker och fadern har övergett både dem och jordbruket. När mamman sjunker ned i en djup depression blir livet allt svårare och till tröst och hjälp har flickan den svarta hemhjälpen. En dag bärs Nomsa ut på bår från sitt rum och livet på gården tar abrubt slut. I del två får vi möta Faith igen när hon som ung vuxen bestämmer sig för att försöka ta reda på sanningen om sin barndom. 
Det här är en vacker barndomsskildring från  80-talets Sydafrika som blandar magiska element med otroligt levande miljöbeskrivningar. Jag kan känna den torra vinden som blåser över velden, känna doften av frukt i apelsinodlingarna och väntan på det förlösande regnet blir också min väntan.  Utsattheten som kvinna i ett Sydafrika präglat av apartheid är påtaglig. 

Rachel Zadok vann med sitt manus Sommarsquash Tokolosh en skrivartävling i Storbrittanien och det känns som att manuset kanske inte riktigt var färdigt, den första delen av romanen är helt underbar, sedan tappar boken fart och innerlighet. Trots det så är detta en riktigt fin skildring av en liten flickas barndomsupplevelser i en spännande miljö. Tidigare under året har jag läst om flickor i Sydafrika som växer upp i Coconut och Skyline som båda har staden som fond, nu var det velden och bushens tur. 

Tokolosher är okynniga och elaka andeväsen som i myten både våldtar kvinnor och biter av människors tår, älvor kommer fram när det regnat, näcken som lockar och pockar till fördärv eller sju sorters blommor för att drömma om vår tillkommande? I midsomartid påminns också vi om hur vanligt det är hos oss människor att använda naturväsen för att förklara det oförklarliga, skrämma för det farliga eller bara fantisera kring...Enda sättet att vara säker att Tokoloshen inte kommer åt dig är att ställa sängen på tegelstenar, glöm nu inte att göra det innan ni lägger de sju sorternas blommor under kudden ikväll. 

Trevlig midsommar önskas alla läsare!

Boken är från ett bokbyte på jobbet. Tack snälla M.

10 kommentarer:

  1. Tegelstenar under sängbenen kanske det blir men sju sorters blommor struntar jag i. Glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Trevlig midsommarhelg till er också!

    SvaraRadera
  3. tegelstenar och blommor under kudden avstår jag, utmanar ödet! Önskar dig en riktigt fin midsommar!
    kram E

    SvaraRadera
  4. Man får leva lite på chans ibland E! Midsommarkram tillbaks!

    SvaraRadera
  5. Är det du som kommenterat som Anna på min blogg? som anonym?

    SvaraRadera
  6. Ja, mitt googlekonto funkade inte. Jag skrev mitt namn istället.

    SvaraRadera
  7. Jag har ju också läst den här boken. Det är dock över ett år sedan, men jag minns den fortfarande rätt tydligt. Jag älskade stämningen i boken, och naturen. Men jag gillade nog också den första delen av boken mest. Det är alltid kul att läsa böcker från olika delar av världen, och det som var lite häftigt i den här var att man fick se två sidor av ett land. Landet och staden. (Jag tror i alla fall att hon bodde i samma land som vuxen!?)

    SvaraRadera
  8. Jo, hon bodde i Sydafrika i båda delarna, just skillnaden mellan staden och landet blev ju väldigt tydlig. Du skriver ordet stämning och där har du hitta det som jag inte skrev - stämningen i den första delen var helt uppslukande. Ska genast leta upp den på din blogg...

    SvaraRadera
  9. Jag läste den innan bloggen fanns, så det finns nog inte så mycket om den där tyvärr :(

    SvaraRadera
  10. Synd, jag letade runt och hittade inte. Kul att höra dina tankar här iaf.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!