lördag 19 juli 2014

jakthundarna - en hederlig polisdeckare


Jakthundarna av den norske polisen Jörn Lier Horst är den första av hans deckare som översatts till svenska. När man börjar läsa den så kastas man rakt in i William Wistings liv. Han är en erfaren och omtyckt polis och när han anklagas för att ha fabricerat bevis i ett omskrivet mordfall som han arbetade med för 17 år sedan så blir han avstängd från sitt arbete. Den man som dömdes för mordet på en ung flicka har nu släppts från fängelset och begär upprättelse. Wistings vuxna dotter som är kriminalreporter på VG får nys om att anklagelserna skall bli rubriker i kvällspressen, samtidigt så kallas hon ut på ett jobb. En man har blivit mördad. Dessutom är ännu en ung flicka försvunnen. Snart samarbetar William och hans dotter om att försöka reda ut vad som egentligen hänt.

Det som gör att den här deckaren känns lite ny i formen är att den är gammalmodig. Inget övervåld, inget extra fokus på polisernas privatliv, inget våldsamt sex eller ens romantik för den delen. Polisarbete, grävande journalistik och ett pusslande av samband och möjligheter. Just det gillade jag, den här gången. 

För er som har DN så finns boken just nu att hämta gratis, jag själv har lyssnat via Storytel. Just idag i DN har de dessutom en test på de olika tjänster som finns om man vill läsa eller lyssna i mobilen eller på plattan. Jag saknade att de inte puffar för bibliotekens utbud. Det är gratis, numer behöver man bara internetuppkoppling så kan man låna och läsa/lyssna precis var man vill. Grymt bra! 

4 kommentarer:

  1. LIte underligt när det här blir den första översatta... Jag har läst den första i serien på norska, och den var OK, men jag var inte överförtjust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, OK är omdömet från mig också. Det som jag gillade var särskilt det lite låga tempot med polispusslandet. Vad gäller beskrivningar av miljöer och karaktärer så var det en hel del standardformuleringar som hade stört mig om jag läst. När man lyssnar så är jag mer överseende med det.

      Radera
  2. Ja, det var konstigt att ingen nämnde bibblan! Jag lånade den här via Elib men nu hann jag inte läsa för alla recex. Blir till att låna om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart värd att läsa. Snabbläst och spännande.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!