tisdag 15 juli 2014

tematrio - franskt

En dag sent firar jag Frankrikens nationaldag här på bloggen. Tillsammans med Lyran så ska jag tipsa om några franska romaner som jag gillar. Nu har jag skrivit ett antal inlägg på bloggen om franskt det senaste, jag vill inte tjöta om samma böcker hela tiden så det blir några inte helt nyutkomna för min del:

Eftersom ingenting varar av Laurence Tardieu - fantastiskt gripande roman om det faktum att det aldrig är för sent.

Kod 400 av Sophie Divry - underhållande, klaustrofobisk och mycket sorglig berättelse inifrån ett biblioteks källare.

Bonjour Tristesse av Francoise Sagan - ingen närmare presentation behövs. Läs den tillsammans med Lundströms bokradio. Cirkeln finns kvar på nätet. Bonustips får bli Duras Älskaren som de också cirklar om. Superkul att samläsa och höra deras samtal.

13 kommentarer:

  1. Divry låter intressant! Tack för tipsen! Om belgiska böcker: mitt bästa tips är Amelie Nothomb. Hon skriver alltid intressant. En annan bra belgare jag läst är Armel Job. Och Hergés Tintinalbum förstås! Men i övrigt är det rätt magert. Får be att få återkomma i frågan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen, kanske inte så konstigt att jag inte lyckade komma på några belgiska författare som jag läst då. Får kolla upp vad som finns på svenska, min franska har övrigt att önska :-)

      Radera
  2. Kod 400 är jag väldigt nyfiken på :)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dessa, så tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De rien. Hoppas du hittade någon du vill prova :-)

      Radera
  4. Älskaren skrev jag upp på att-läsa-listan under förra årets franska trio, men den har fortfarande inte blivit läst, läser så fruktansvärt lite franskt att jag fick fuska hejdlöst den här veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt är bra ;-) Älskaren är en tunnis som man läser snabbt när man väl kommit igång. Håken Nesser i bokcirklan gör den inte sämre ...

      Radera
  5. Kod 400 gillade jag också. Bonjoure tristesse är på läslistan, tack för tipset om bokcirkeln! Gillade verkligen den om Älskaren. Eftersom ingenting varar hade jag inte hört talas om innan, men nu känner jag mig nyfiken och ska kolla upp den. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite. Jag har hittat till franskt samtida tack vare Sekwa. De fick en rivstart med Igelkottens elegans och sen har det rullat på.

      Radera
  6. Tack för tips! Blir väldigt peppad på att läsa Bonjour Tristesse med radio-bokcirkeln!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag verkligen du ska pröva. Det är ett spännande sätt att läsa.

      Radera
  7. Jag läser väldigt lite franskt, det får jag ta och ändra på, tack för tips!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!