lördag 11 september 2010

det börjar med

Många bokbloggar har haft en liknande utmaning så jag vet inte vem jag ska tacka för idén men jag kände för att ge läsarna en utmaning. Här kommer 5 inledningsmeningar ur romaner som jag har nära mitt hjärta. Kan ni gissa vilka?

1.

"Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året?"


2.

"Om du dör mamma, då tar jag sjävmord.


Det gör jag."


3.
"Den här svarta sommaren, slutet på den, avgrunden, den iskalla vinden i bröstet, poliserna på perrongen i Lindesberg."


4.
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."


5.
" I det avtagande sepiafärgade ljuset kom Döden susande nedför boulevarden."


PS. Alla är skrivna av kvinnor.

9 kommentarer:

  1. Tvåan är I taket lyser stjärnorna och trean Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån.

    SvaraRadera
  2. Shit, fyra känner jag verkligen igen, men kan inte alls sätta fingret pa. "Emma" av Jane Austen?

    Och femman, ar "Mort" av Terry Pratchett. Eller en annan av Terry Pratchett, men jag ar nastan saker pa att det ar "Mort"!

    SvaraRadera
  3. Nej, nu sag jag just att alla skulle vara skrivna av kvinnor...

    Hm.. "Chaprihinia med Döden"av Marian Erenstam?

    SvaraRadera
  4. Du är något på spåret i fyran men inte riktigt rätt : ) Femman är en av mina favoritförfattare, produktiv amerikanska...

    SvaraRadera
  5. Nu ar jag supernyfiken, gar och funderar pa det en hel del. Snalla, avsloja...? ;-)

    SvaraRadera
  6. Tack för gissningarna! 4 är Stolthet och fördom, Jane Austen och 5 är Blonde av JC Oates. De här fem böckerna speglar min läsning ganska väl, där borde väl varit någon afrikansk författare med också...

    SvaraRadera
  7. Aha, nu kopplar jag! Lite sen som man ar! ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!