fredag 24 september 2010

förtrollad frukt

John Kilaka heter den tanzaniska författaren som jag såg sitta och måla på bokmässan igår och var genast tvungen att köpa två av hans böcker. Både Färsk Fisk och Förtrollad frukt är bearbetade fabler som John har illustrerat på sitt alldeles egna sätt. I hans bilder kan man möta den piercade flodhästen, partydjuren och sköldpaddan med lila mockaskor - härlig humor blandat med traditionellt måleri. Just Förtrollad frukt kommer jag att använda som högläsningsbok i klassen. Den berättar om hur man kan lyckas om man hjälps åt och jag vill gärna presentera en annorlunda bildvärld för mina svenska elever. Igår när jag lyssnade på Elishie Lema så berättade hon hur fabler använts under lång tid för att uppfostra barnen i Tanzania. Nu försvinner berättartraditionen allt eftersom eftersom de äldre alltmer har försörjningsansvar (på grund av HIV) och inte längre hinner berätta. Skönt då att läsa i Den hemliga Trädgårdens lilla skrift att John Kilaka vandrar och cyklar runt på landsbygden och spelar in äldre och deras berättelser. Hans härliga och festliga barnböcker kan jag också verkligen rekommendera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!