tisdag 21 september 2010

klas och hans vänner

"Jag är Klättermus Lilleman, en mus som sjunga och spela kan!" Nu surrar musikalen om Klas och hans vänner i mitt huvud. Thorbjörn Egners härliga saga läser vi just nu högt i klassen och visorna sjunger vi efterhand, de små sjuåringarna älskar visorna och vi tänker oss att spela upp ett litet sagospel lagom till v 43 när vi har en temavecka om fred. Klas Klättermus är nostalgi på hög nivå en av de första LP skivor som jag och min syster hade i vårt rum var sagan om Klas. Skivan spelades totalrepig på en grå transistorspelare med avtagbart lock som fungerade som högtalare. När lillasyster M småningom var med i musikalen så spelade hon Mårten med små öron, svans och morrhår:
"Jag ska plocka nötter från morgon och till kväll."
En passande casting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!