torsdag 2 september 2010

half of a yellow sun

Chimamanda Ngozi Adichie har skrivit en spännande och gripande roman om hur kriget i regionen Biafra påverkade människorna som upplevde det. Halv Gul Sol är titeln på svenska och namnet på boken är hämtad från Biafras flagga. Jag sträckläste den i för några år sedan och tyckte mycket om miljöerna och personerna i boken. Den är riktigt läsvärd med ett driv i berättandet som gör att man vill bara vända och läas en sida till. I någon recension jag läst var recensenten lite ledsen för att hon hade läst den för glupskt. Så är det, det är en bok man vill sluka... Jag lärde mig mycket om Biafras historia, kultur, natur och hur olika två systrar formar sitt liv. Extra spännade är att kika in på författarens hemsida om boken. Där har ett forum öppnats för människor som vill berätta om sina erfarenheter från kriget. Ett fantastiskt sätt för en roman att leva vidare. Så här står det på hemsidan och jag kan nog inte säga det bättre:

"Epic, ambitious, and triumphantly realized, Half of a Yellow Sun is a remarkable novel about moral responsibility, about the end of colonialism, about ethnic allegiances, about class and race—and the ways in which love can complicate them all."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!