tisdag 7 september 2010

min sons historia

Bokmässan närmar sig snabbt och jag ser fram emot att besöka den på torsdagen. I år är det ju afrikansk litteratur i fokus och en av de författare som följt mig i många år är Nadine Gordimer, ständigt aktuell i kamp för yttrandefrihet och demokrati. När jag nu skulle välja en roman att skriva om så får det bli Min Sons Historia. Jag läste den i mitten av 90-talet och minns den än, har den till och med sparad. Mycket slängdes och skänktes i och med en flytt men den blev kvar. Min sons historia av Nadine Gordimer är en roman som utmanar ens tankevärld och man inser att livet kanske inte är helt vitt eller svart. Där finns många gråzoner också vilket blir extra tydligt mot bakgrund av apartheidsystemets raslagar.


Min sons historia utspelar sig alltså i Sydafrika och börjar med sonens upptäckt av att hans far, Sonny, har en vit älskarinna samtidigt som han är något av en frontfigur i kampen mot den sydafrikanska apartheidregimen. Det är en intressant och tankeväckande bok om en svart medelklassfamilj, om livet bland vita, om kampen för kärlek och frihet och vilket pris som alla inblandade faktiskt får betala. Jag tyckte mycket om att läsa den och räknar den som en av klassikerna i min bokhylla. Vackert språk, mångbottnat budskap i en engagerande historia, man kan bocka av många klassikerkriterier!

Passa på att höra Nadine Gordimer på årets bokmässa - 25 september är det man ska boka in!

1 kommentar:

  1. Later oerhort tanksvard och intressant!Naste kolla in den nagon gang!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!