måndag 20 september 2010

Tematrio - titelkvinnor

Denna vecka är det romaner men kvinnonamn i titeln som Lyrans Noblesser utmanar oss på. Jag har valt:
1. Juliet, Naked av Nick Hornby. Tillbaka i högform har Hornby skrivit en ironisk kommentar till samtidens idoldyrkan. Småfniss och asgarv särskilt om man gillar böcker med massor av musikreferenser.
2. Jane Eyre skriven av Charlotte Brontë är en klassisk engelsk 1800-talsroman som jag läste som ung. En stürm und drang berättelse med en stark kvinna i centrum.
3. Dinas bok av Herbjörg Wassmo minns jag som en slukarbok. Jag läste den när jag var mammaledig och det var något med det norska som jag gillade. Miljöerna, storyn och kankse den starka kvinnan igen?
Tre bra romaner av väldigt olika slag som alla rekommenderas!

1 kommentar:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!