måndag 27 september 2010

tematrio - bokmässan afrika

Heja Lyran! Nu kommer en tematrio där jag kan tillföra! Likasom straffspark... Det är alltså meningen att jag ska berätta om tre upplevelser på bokmässan eller tre böcker med ursprung från Afrika. Jag kokar ihop det...
1. Jag blev mycket berörd av att lyssna till Elieshie Lema när hon berättade om sitt lilla förlag och hur hon arbetar för att sprida barnlitteratur på swahili i Tanzania. Älskade hennes roman Bränd Jord också. 2005 arbetade jag ju för att sprida barnböcker genom projektet "Karibu" i just Tanzania och det ligger mig varmt om hjärtat.
2. Satt i "rum för poesi" på torsdagen och lyssnade till Chris Abani, det var vilsamt och störande på en gång. Hans lilla kortroman Abigails liv berörde mig mycket när jag läste den i somras, också den poetisk och mycket störande...
3. Tuff brud var intrycket av Petina Gappah, jag hörde hennes framträdanden vid tre tillfällen på torsdagen och hon har ju också skrivit en tuff bok. Tuff i den bemärkelsen att hon berör obekväma ämnen och framför kritik på ett rättframt sätt, Sorgesång för Easterly heter novellsamlingen som finns på svenska. Ser fram emot hennes första roman som ska komma nästa år.

1 kommentar:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!