fredag 24 september 2010

en karta över omöjlig längtan

I min iver att läsa afrikansk litteratur har jag faktiskt försummat den indiska. Jag såg Anuradha Roys roman en Karta över omöjlig Längtan på biblioteket och kände plötsligt för att skriva några rader om den. Jag läste den förra sommaren och det är en bok helt i min smak. Det handlar om en familj som bor i en liten gruvstad i Indien och historien cirklar kring Bakul och Mukunda. Hon är affärsinnehavarens sondotter och han är en föräldralös pojke, de växer upp tillsammans och när känslor börjar spira mellan dem körs Mukunda på porten. Han återvänder senare och då är rollerna något omvända. En viktig person i barnens liv är också mrs Barnum, en eccentrisk engelsk änka som lever i en värld av minnen, hon uppmuntrar dem båda att bilda sig och ger dem tankar om ett annat liv än småstadens konventionella.
Jag tyckte mycket om att läsa om hur de båda bygger upp och formar sin värld. I ett samhälle som Indien så är det inte lätt att ändra det förutbestämda och då finns bara längtan kvar - den omöjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!