onsdag 22 juli 2015

Hjalmar Bergman-museet





I sista skälvande sekunderna innan stängningsdags smet jag in i Hjalmar Bergman-museet i Wadköping, Örebro. Tyvärr hann jag inte läsa allt i utställningarna men en känsla fanns i rummen där man kunde se hans bokskåp och arbetsplats med skrivmaskin och allt. Jag pratade med gästbloggar'n efteråt vilka böcker som jag faktiskt läst och Markurells var given, Chefen fru Ingeborg, Clownen Jac, Herr von Hancken och Hans nåds testamente är jag också säker på. De står alla som gulnade pocketar på hyllan hemma. Kanske är det dags att läsa om Bergman, jag minns honom som underhållande och kvick. Tycker ni att de har något att säga oss läsare idag?

2 kommentarer:

  1. Så det finns ett Hjalmar Bergman-museum i Wadköping, det har jag missat! Jag har nog inte läst något av Bergman på närmare tio år men jag skrev ett specialarbete på gymnasiet utifrån två av hans romaner, Markurells och Flickan i frack. I analysen lade jag ganska stort fokus på småstadsskildringen med dess sociala konventioner och traditioner, och även om samhället ser annorlunda ut idag finns ju mycket sådant kvar (om än kanske andra saker än då Bergmans böcker utspelar sig). Så jag tycker absolut att hans böcker kan ha något att säga oss idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just hur han hjärligt driver med småstaden och dess innevånare minns jag som den stora behållningen av hans romaner. Verkligen aktuellt i alla tider.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!