onsdag 1 juli 2015

#läsro


Dagens ord på Kulturkollo är #läsro och jag är på en plats i livet där ganska lite utanför mig själv stör. Inlägget här blir skrivet runt tio och det beror enbart på att jag var absolut tvungen att ligga kvar i sängen och läsa ut den senaste Elly Griffiths. När jag är ledig så är den bästa stunden den mellan jag vaknar och stiger upp. Det kan bli flera timmar av tidningsläsning, bokläsning och ljudbokslyssning innan jag tar mig samman och börjar dagen. Numer när allt ryms i samma apparat så blir inte ens promenaden till brevlådan nödvändig. Underbart enligt mig - waste of time enligt andra.

Hur som - läsro har egentligen lite med omgivningen att göra. Jag kan läsa varsomhelst och när som helst, det enda som skiljer sig är vad jag läser. Det är mycket beroende på vilken ro jag har i kroppen och i knoppen. Om jag har ro i sinnet så läser jag helt andra böcker än om jag har mycket som snurrar. Just idag landade jag i det välbekanta och det är mysigt, annars är sommaren oftast den tid på året då jag vågar mig ut i det obekanta. Det är utmanande och egentligen väldigt mycket mer spännande. 

Oavsett så önskar jag alla en precis lagom avkopplande juli med läsro för den som önskar och äventyr för den som önskar!

8 kommentarer:

  1. Juli börjar bra. Strålande väder. Jag ser fram mot både läsro och äventyr. Har flera böcker av varierande slag på gång samtidigt, bl a "På fri fot" av Alice Munro, "Out of Africa" av Karen Blixen och "Charmen med tarmen" av Giulia Enders. Böckerna får förmodligen stå för mycket av äventyret. Ha en skön och avkopplande sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Alla tre böckerna är spännande, var och en på sitt sätt. Blixen, Munro och bajs - snygg kombo. Skurar en sida av huset i taget med ljudbok i öronen och en strålande sol som lyser. Perfekt!

      Radera
  2. Idag är det läsro i parken för min del. Inte ens ljudet från nån slags bygge i närheteb stör mig nämnvärt. Juli börjar bra och det gör även dagens bokval - Det eviga folket är inte rädda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra bok! Läsro önskar jag dig !

      Radera
  3. Fint väder och många bra böcker, det blir juli det.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!