onsdag 29 juli 2015

Man Booker - den långa listan



The 2015 longlist, or Man Booker ‘Dozen’, of 13 novels, is:

Bill Clegg (US) - Did You Ever Have a Family (Jonathan Cape)            

Anne Enright (Ireland) - The Green Road (Jonathan Cape)

Marlon James (Jamaica) - A Brief History of Seven Killings (Oneworld Publications)

Laila Lalami (US) - The Moor's Account (Periscope, Garnet Publishing)

Tom McCarthy (UK) - Satin Island (Jonathan Cape)

Chigozie Obioma (Nigeria) - The Fishermen (ONE, Pushkin Press)

Andrew O’Hagan (UK) - The Illuminations (Faber & Faber)

Marilynne Robinson (US) - Lila (Virago)            

Anuradha Roy (India) - Sleeping on Jupiter (MacLehose Press, Quercus)

Sunjeev Sahota (UK) - The Year of the Runaways (Picador)

Anna Smaill (New Zealand) - The Chimes (Sceptre)

Anne Tyler (US) - A Spool of Blue Thread (Chatto & Windus)

Hanya Yanagihara (US) - A Little Life (Picador)

Av de på listan så har jag bara läst Anne Tylers Den blå tråden som jag tyckte var helt OK men inte en trolig prisvinnare. I pipen att läsa ligger Lila och troligen tar jag mig an några fler titlar. The Fishermen lockar och kanske The Green Road. 

Vad lockar dig på den långa listan?



2 kommentarer:

  1. Inga titlar som var kända för mig innan men nu när jag läst om böckerna så lockar:
    "The Green road", "A Brief History of Seven Killings", "The Fishermen", "Lila" och "A Little Life"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lila kommer på svenska i höst så den ska jag absolut läsa. Sedan får jag se vad som blir av, brukar läsa de afrikanska.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!