fredag 3 juli 2015

ett fall för Vera - seriestart ikväll

Ett fall för Vera - så heter den nya kriminalserien baserad på en av Ann Cleeves serier. Så här skrev jag om boken i december 2014:

Terminen går in i slutspurten, förkylningarna avlöser varandra och studierna ligger som en våt filt och trycker på det dåliga samvetet. Då är det bara ljudböcker tillsammans med Farmville 2 som orkas. Så är det. I brist på fler Elly Griffiths på Storytel så fick det bli Ann Cleeves Dolda djup. Jag läser att serien om Vera Stanhope, kriminalinspektör i nordöstra England, är på gång som TV-serie och jag kan tänka mig att den kommer att göra sig utmärkt. Udda poliser, dramatiska miljöer och psykologiskt intressanta fall. Min invändning är att det är lite mångordigt, det pratas och förklaras, reds ut och tydligörs. Jag kan uppskatta när händelserna i spänningsromaner är det som driver berättelsen, inte pratandet. Inte full pott för Ann Cleeves för mig men såklart kommer jag att fortsätta att lyssna. Trots att hon var en ny författare för mig så var det som att möta en gammal trogen vän, man vet vad man kan förvänta, man vet vad man faktiskt får. Gott så.

2 kommentarer:

  1. Jag har sett serien på Netflix och gillade den. Ser den gärna i repris för jag minns ändå aldrig vem mördaren är. :)

    SvaraRadera
  2. Tittade på halva avsnittet idag och det föll mig inte i smaken. Däremot gillar jag Ann Cleeves och Dolda djup står i min bokhylla. Det blir att läsa den för mig :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!