torsdag 16 juli 2015

torsdagsänkorna - en roman från Argentina

Spännande värre! Vilken torsdag som helst (typ idag) skulle jag alltså komma till skott och skriva om den här romanen från Argentina som börjar med tre döda kroppar och sedan inte alls är den spänningsroman som jag väntade mig.
Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro är en roman som beskriver den ekonomiska utvecklingen i Argentina efter diktaturens fall och hur finanserna totalkraschar i början av 2000-talet.Spelplatsen är ett gated-community Altos de la Cascada, fem mil utanför Buenos Aires. Det som från början var en weekend och semsterresort har vuxit och blivit en exklusiv förort till storstaden med stränga inträdeskrav. Det är de nyrika som flyttar in, de som är noga med att fasaden utåt är snygg och perfekt. Traditionella könsroller råder: männen arbetar och kvinnorna är sysselsatta med välgörenhet och i att styra upp hushållet. Den som förmedlar de flesta av husen i området är Virginia, hon arbetar som fastighetsförmedlare och lägger sig vinn om att hitta det perfekta huset till varje köpare. Hennes man är, i krisens spår, arbetslös som många av de andra männen och det lilla tidsfördriv som mäkleriet en gång var är nu nödvändigt för försörjningen. Oftast är det Virginia som berättar för oss som läser och hon förmedlar en detaljerad bild av människorna som bor i grannskapet.

Hela historien börjar alltså med att i en av de rikaste grannarnas pool hittas tre av områdets män, döda. Vad har hänt? Hur kunde något sådant ske i deras muromgärdade lilla övremedelklassområde? Varje torsdag träffas de och spelar kort medans fruarna ser en film, den här torsdagen har uppenbarligen något hänt och allteftersom jag läser så uppdagas historien.  Vad som hänt är egentligen inte så intressant, däremot är beskrivningen av ett liv på andra sidan jorden mycket spännande att läsa om.


2 kommentarer:

  1. Efter ditt inlägg känner jag för att ge Torsdagsänkorna en ny chans. Att inte fokusera på brottet utan mer läsa den som en vanlig roman verkar vara tricket. I höst blir den nog läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag. Intressantare än jag trodde!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!