söndag 13 maj 2018

hipp hurra!


Den senaste veckan har vi på flera olika vis tagit avsked av Magnus, först hade vi minnesstund och några dagar senare urnsättning. Idag är det så hans födelsedag och man kan ju fortsätta skriva hyllningar och minnesord vecka ut och vecka in för så mycket saknar vi honom. 

Idag kommer då ett annat sorts inlägg. Magnus var synnerligen ointresserad av sånt han inte brydde sig om, typ blommor. Han kunde namnet på en (1) gul blomma och det var kabbeleka. Detta enbart för att han blivit uppvaktad med den hela sitt liv, den växte i bäcken i Aröd och blommade alltid till födelsedagen. Om det var en vit blomma så körde han med rölleka. När jag en gång visade honom röllekan så sa han typ att ja, den är ju vit. Vi talar här inte om en människa som inte hade förmåga att komma ihåg och minnas, han mindes liksom bara sånt som var nödvändigt. Typ alla låttexter på alla vinylskivor han någonsin ägt, alla matcher som han någonsin sett IFK spela och väldigt många citat ur favoritböcker. Släktingars födelsedagar, geografiska platser och hålla ordning på papper och räkningar. Ointressant. 


Just nu är jag i vår sommarstuga och där blommar körsbärsträdet för fullt. Trädgård var Magnus också totalt ointresserad av, när han fick trädet i födelsedagspresent så var han sur i veckor. Hur kan man ens komma på idén att köpa något sånt till honom? Nu blommar det så otroligt vackert till hans dag att vi inte kommer kunna följa hans vilja att såga ned det. Han har tjatat om det i flera år med argumentet att det skymmer solen för grannen ... En uppgift i sommarstugan tog Magnus trots allt på allvar varje år: getingbekämpningen fick full fokus. När jag igår skulle leta efter något annat så hittade jag tre (3) fulla burkar med gift. Nu ska jag bara krypa upp under taket och riva ned de påbörjade bona också så är liksom helgen fulländad. Jag ska plocka en bukett kabbelekor, sitta under körsbärsträdet och lyssna på insekternas surr, dricka min kopp kaffe och fira dagen på bästa sätt - hipp hurra! 




4 kommentarer:

  1. Fint skrivet Anna. När man saknar någon älskad person betyder minnena väldigt mycket. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och slagsidan blir förstås på alla positiva egenskaper men man får inte glömma att den som gått bort absolut hade sina andra sidor också ...

      Radera
  2. Jag har full förståelse för hans ointresse för blommor och trädgårdar - ser jag en gul blomma tänker jag maskros eller påsklilja ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!