torsdag 17 maj 2018

nej och åter nej - Nina Lykke

Nej och åter nej av Nina Lykke är den omtalade romanen som har recensionsdatum just idag på den norska nationaldagen. Hipp hipp för alla er som har den kvar att läsa!

Det skadar säkert inte att vara medelålders med vuxna barn när man läser för iakttagelserna och skildringen av tiden mitt i livet är så väldigt mycket mitt i prick. Ingrid och Jan är det välutbildade medelklassparet som varit gifta i 25 år, pojkarna bor kvar hemma och livet går helt enkelt på rutin. Ingrid arbetar som lärare och hon är allmänt less på både jobbet, Jan och de bortskämda sönerna. På Jans arbete finns också den yngre kvinnan Hanne som känner den biologiska klockans tickande och Jan drömmer om ett liv med Hanne men steget från en dröm till verklighet är inte självklar.

Så får man följa de tre huvudpersonerna under händelser i livet som för många är lätta att känna igen, livskriserna när allt känns trist och tråkigt och man helst av allt vill något annat än de man har  varit återkommande samtalsämnen i vår lilla familj och bland vänner. Vad är det med människan som gör att man så sällan är riktigt nöjd? Som sagt, så gäller det huruvida man vågar agera på missnöjet eller bara bekvämt låter tiden gå. Jag gillar Ingrid. Så var det sagt ...

Med humor och sylvass blick för det allmänmänskliga punkterar Lykke det välordnade medelklasslivet och jag kan inte annat än ansluta mig till hyllningskören och uppmana alla att läsa!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!